Ambulans, sjukhus och njursten.

Jag vaknade vid halv sex i lördags av att jag hade jättejätteont i magen. Lite så där på höger sida så att jag började tro att det var blindtarmen. När det inte slutade att göra ont så ringde jag hem och pappa sa till mig att ringa 112. Så det gjorde jag, för första gången i mitt liv. De skickade en ambulans som jag fick åka in till sjukhuset med. Det har jag heller aldrig gjort förut. Väl där blev jag undersökt och fick vänta i några timmar innan läkaren kunde konstatera att det troligtvis var njursten jag hade. Så då äntligen fick jag smärtstillande. Tre sprutor fick jag. Först en som höll ett tag, sen en annan efter att den första slutat verka och sen en tredje eftersom den andra inte hjälpte. Den tredje var nog väldigt stark för jag blev helt snurrig och pratade massa strunt. Det som var tur med det hela var iaf att mamma och pappa kom till sjukhuset, för de skulle komma och hälsa på mig i helgen. Så jag slapp vara ensam och det var jätteskönt.

Först tänkte de skicka hem mig efter den andra sprutan, men när den inte hjälpte bestämde de sig för att låta mig stanna kvar och göra en akutröntgen för att bli helt säkra på att jag hade en sten. Så då blev jag röntgad, även det för första gången i mitt liv. Sen hamnade jag på ett rum där jag sen också fick sova. Första gången jag har övernattat på sjukhus. Hade dropp och så för jag fick inte äta på hela dagen och när jag väl fick det så kunde jag inte behålla maten. Inte så roligt. Det blev en väldigt orolig natt med inte alls mycket sömn. Blev väckt kl sex för att jag skulle ta tempen och sen halvsov jag bara någon timma till innan frukost och så. Vid tiotiden blev jag iaf utskriven även om Stena (min lilla njursten) inte hade kommit ut än. Så nu ska jag gå och hoppas på att hon kommer ut inom två veckor. Då ska jag tillbaka till sjukhuset och om hon inte är borta då måste de nog spränga henne med hjälp av ultraljud. Men det är nog inte så läskigt som det låter, hoppas jag.

Något roligt med det här är iaf att jag har fått en medicin som ska utvidga min urinledare (så att Stena lätter lämnare min njure) och denna medicinen är egentligen till för prostatabesvär. :P Kvinnan i kassan på apoteket kollade konstigt på mig när jag gav henne receptet. Hehe. Jag har också fått medicin som jag kan ta om jag får ont igen. Så det ska nog lösa sig till slut. Men helgen var inge rolig och jag är fortfarande väldigt trött. Njursten gör fruktansvärt ont och det är inget jag önskar någon annan. Hoppas jag slipper få en till i framtiden och hoppas att Stena kommer ut snart.

Nu har ni fått en detaljerad redogörelse för min sjukhusvistelse. Spännande va?

Kommentarer
Postat av: maja

men shit, det låter ju hur läbbigt som helst! USCH USCH USCH stackars lilla malin!

Postat av: Louise

Usch din stackare =( önskar jag kunde krama dig. Jag har faktiskt övernattat på sjukhus och fått dropp, men då var jag typ 3 år... men jag minns det! Hoppas stena är ute nu =)

2008-04-25 @ 21:24:07
URL: http://www.metrobloggen.se/iakttagelse

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback