En riktig jul

Året julkalender hette just detta, en riktig jul. Den har jag följt, som alla andra år. Har missat några avsnitt på vägen, men jag har gjort mitt bästa. Den var bra och mysig. Jag älskar julkalender. 

Titeln fick mig iaf att tänka. Vad innebär det egentligen med en riktig jul? För flickan Mila innebar det från början att få fira jul ensam med sin mamma. Tillslut löste det sig och de firade trots allt jul tillsmanns med Klas-as och hans son. Men vad är då en riktig jul för mig?

Denna julen har varit perfekt. Nästan så bra det kan bli. Att bara få vara tillsammans med familjen. All äcklig julmat hör ju trots att till och jag hade inte velat vara utan den. Kalle Anka börjar bli väldigt uttjata efter alla dessa år, men trots det sitter man där framför tv:n och tittar. Det är tradition. Efter en del tjat på pappa fick vi även en julgran i år igen. Utan den hade det inte känts som om det var på riktigt. Det är ett måste helt enkelt. Det är så mysigt att sitta där i soffan och se de glada ansiktena när de öppnar ens paket. Och att själv få saker som man vill ha av människor som har tänkt och som älskar en. Det är underbart. Sången är en stor del av vårt julfirande och att sitta och sjunga tillsammans hela familjen är så härligt. Den traditionen önskar jag att jag kan fortsätta med när jag själv skaffar familj. Sista ingrediensen till en riktig jul är förtås kyrkan. För vad vore julen egentligen utan Jesus? Den hade ju inte funnits. Midnattsmässa i Björkekärr tillsammans med en hel hög med underbara människor, kan det bli bättre?

Här har vi det alltså. Min riktiga jul består av umgänge med min familj. Vad vi gör spelar egentligen mindre roll. Nu råkar det ju finns gamla traditioner i vårt land och därför gör vi det precis som alla andra. Men i grund och botten är det inte det som är viktigt. Viktigt är också att inte glömma bort Jesus när man är upptagen av allt ätande och paketöppnande. Det är ju honom vi firar. Men jag tror att Han blir glad av att sig mig lycklig tillsammans med min familj. Alltså inga krav på att man måste sitta stilla och tänka på Födelsen hela dagen,bara inte glömma bort det.

Jag har så mycket att vara tacksam för. När jag kommer hem så möts jag alltid av leenden och vänliga ansikten. Alla är glada att se mig. Min familj är den bästa man kan ha och minna vänner lika så. Hur kommer det sig att jag är så lyckligt lottad? Har pratat lite med några andra volontärer och för dem är det inte alls enbart glädje att komma hem. En har en komplicerad relation till sin familj och en annan till sina vänner i hemstaden. Jag förstår nog inte själv hur bra jag har det som har båda dessa delarna här på samma ställe. Mitt hjärta kommer alltid vara i Göteborg, även när min kropp befinner sig i Habo. Inte för att det är på något sätt dåligt där, jag trivs jättebra nu. Men det kommer aldrig att betyda lika mycket för mig som Göteborg gör. Det är nog helt omöjligt.

Vad jag ville ha sagt med detta inlägg var väl egentligen vad julen betyder för mig. Kärlek till familj, vänner och Gud skulle man väl kunna sammanfatta det och det är jag säkert inte ensam om. Hela denna ledigheten kommer jag göra roliga saker. Jag hoppas att det inte kommer finnas många stunder som denna, när jag har tid att skriva blogg eller vara inne på msn. Nu har jag ju äntligen chansen till lite riktig kontakt med folk.

Idag har jag varit kyrkan på morgonen med mamma. Håller mig hemma nu för pappa ska åka till farmor i Umeå ikväll. Jag ska gå på bio med Linda och Emma. Vi ska se Tillsammans är man mindre ensam. Den är säkert jättebra med tanke på att boken är det. Mysigt kommer det att bli. På lördag åker jag på nyårsläger så innan dess måste jag planera in att träffa alla jag vill träffa.

Innan jag avslutar ska jag dela med mig av mina visdomsord jag kom på förut vid matbordet: Återvinning är bra och marsipantomtar är goda.

Kommentarer
Postat av: johanna

hej på dig =D

hoppas du haft en bra jul och fått en del av det du önskade dig. jag tänkte ge dig
en försenad julklapp och det är ett tips om att bli medlem på gratisbio. visst låter
det tråkigt men det är det inte. jag tänkte så först med men sedan märkte jag att
den faktiskt funkar om man jämnför med andra sidor där saker och ting är gratis.

på gratisbio.se får du gratis biobiljetter och present kort i några av de populäraste
affärerna. till exempel är på hm vero moda stadium kicks och många många mer.
hur bra passar inte det till mellandags rean ? allt du behöver göra är att bli medlem
sedan lär man sig där inne hur man skaffar poäng ( gratis ) och när du väl kommit
upp i 400 poäng har du din första biobiljett. checka in sidan och testa. själv har jag
nu fått 5 biobiljetter och presentkort på kicks för 700 kronor. så nu tycker jag du ska
ta och testa sidan också. du har ju ingenting att förlora eller hur ? lycka till med det !

ange mig som värvare så får du 75 poäng från mig ; uniqa

här har du länken ;
http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=16563 så klicka dig in och bli medlem

Postat av: Louise

hahaha gillar dina visdomar =) jaa det är kul att ha dig här. Jag håller absolut med dig. Jag var skitless på jul i år (förlåt at tjag förstör ditt juliga inlägg!) men jag uppskattade ändå att träffa min släkt och familj. Dock kom jag aldrig iväg till kyrkan i år. Men jag lär väl ta igen det i Génève ;) kul att se dig lite kort igår iaf, hoppas du har en underbar kväll nu. Vi hörs väl igen innan nyårslägret och Génève.. kram!

2007-12-26 @ 18:41:49
URL: http://www.metrobloggen.se/iakttagelse

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback