Det där med femte hjulet

Jag är ganska van vid att vara femte hjulet (eller third wheel kanske mer beskriver min situation, men nu råkar det vara så att vi i Sverige är lite mer moderna och utgår ifrån bilar och inte cyklar, så därför håller jag mig till vårt svenska uttryck. Lång parentes, jag vet).  Iaf, som jag sa är jag van vid att vara femte hjulet. Det är oftast inget jag lider av mer än att det kan bli lite svårt att veta vart man ska titta när paret man umgås med pussar en massa på varandra, men det brukar ändå funka ganska bra. Dock har jag kommit på en sak som inte är så rolig. Om jag skulle umgås med den ena i paret vet jag att den saknar sin partner och det samma om jag då umgås med den andra. Men, det är ingen av dem som saknar mig när de båda umgås med varandra utan mig. Detta kan ju verkligen tyckas vara en obetydlig och löjlig grej, men jag tycker inte att det är så roligt.

Jaja, hur det nu må vara med den saken skulle jag nog ändå kalla mig själv ganska bra på att vara femte hjulet. Jag har ju fått en del träning genom åren skulle man kunna säga. Men jag undrar om den där lilla känslan av att vara ivägen någonsin kommer försvinna när man umgås med ett par. Man kan inte vara tre i en sandlåda så att säga. (Jag tror att det där är ett citat från en barnbok mina föräldrar brukade läsa för mig när jag var liten. Något i den stilen är det iaf). 

Nej, men det kanske helt enkelt är min lott här i livet, att alltid vara lite smått ivägen och behöva hitta på ursäkter för att titta åt ett annat håll. Det är vad som kommer stå på min gravsten, eller som ett sånt där snyggt smeknamn som man sätter mellan för- och efternamn. Malin "femte hjulet" Claeson. 

Om jag ska vara ärlig är jag grundligt trött på det. Inget ont mot mina par-vänner, för ni vet att jag tycker om er. Men när är det min tur att få vara det fjärde hjulet? (Eller andra då, det skulle passa bättre nu igen. Vårt svenska uttryck är helt enkelt inte så beskrivande egentligen.) När ska jag få vara med och hålla uppe bilen (cykeln) och bli saknad när jag inte är där? Just nu är jag en enhjuling, och det är lite svårare att ta sig fram på en sån. Får börja leta efter ett hjul. Var hittar man såna? Kanske ska gå till en cykelaffär. 

Vilken vacker liknelse jag just hittade på, alldeles så där spontant. Har tidigare använt mig av pusslebiten, men hjulet är också bra. 

Nej, men jag får väl sova då. Finns inget annat bättre att göra här just nu. God natt.  

Kommentarer
Postat av: Bajsanna

Malinpalin, jag kan vara ditt hjul. Med glädje. Känner förresten ungefär likadant just nu, men har turen att umgås med vänner som är precis lika desperata som jag och slipper därför den där "femte/tredje hjulet"-känslan. Dessutom vill jag bara klargöra att du ALDRIG kommer att vara femte hjulet för mig. Och skulle jag någon gång úppföra mig på ett sådant upprörande sätt att du fick den känslan så får du helt enkelt ge mig en stor, fet spark i rumpan. Har du tur får du kanske lite bajs på köpet.



Tänkte också berätta att jag bajsar på blogg.se nu för ingenting fungerar som det ska här. Kör på
blogspot.com istället som är ungefär lika dåligt, men: omväxling förnöjer.

2008-11-16 @ 18:03:20
URL: http://dorisbajsar.blogspot.com/
Postat av: Louise

HAHA malin det var det sötaste jag läst på länge! Och hemskt att du känner så. men jag tror aldrig man kommer ifrån känslan av att vara femte hjulet i par-situationer. däremot så kommer du att bli det fjärde hjulet en gång. Du behöver inte gå till cykelaffären, det kommer fullkomligt regna hjul över dig! Antagligen gör det det redan, det är bara det att du inte fattar det än. Kanske det inte har varit några fina hjul än. Kanske gamla och slitna och fula. Du får vänta på det bästa! Kramisar! Och en massa bajs på anna för att hon inte meddelat mig om sin blogg!!

2008-11-17 @ 22:14:59
URL: http://iakttagelse.wordpress.com
Postat av: Rut

Fint att alla byggde vidare pa din liknelse i sina kommentarer.. =)

Jag vet i alla fall precis hur du menar, aven om jag sjalv visst var "andra" hjulet i en situation du nog minns, hoho. Kanske kan vara nan trost for dig att jag aldrig kande mig bekvam med det? Alltid tankte pa hur du kande dig.

Jag vet i alla fall hur det kanns att inte vara riktigt behovd eller riktigt den viktigaste, och vill inte att du ska kanna dig fast i det! For det ar du inte ju. Tank bara pa att du inte behover acceptera precis hur paret du umgas med vill umgas eller vara. Aven om de har ganska... intensiva kanslor just nu sa ar inte du en mindre viktig person och du borde vara pa precis samma niva som dem andra. Tank pa en jeep! Den funkar ju bra med sina fyra hjul.. och det ensamma hjulet som hanger pa baksidan av bilen kanner sig nog meningslost ibland. Men om ett annat hjul gar sonder inser de hjul som ar kvar hur beroende de anda ar av extrahjulet. Extrahjulet kanner nog att det ar otacksamt, men tycker nog det ar skont att veta att det behovs, aven om det kravdes en trafikolycka for dem andra att fatta att de var otacksamma.

Haha fint.. Jag vill bara saga detta egentligen: folk inser inte alltid vad de gor mot varandra. Folk inser inte alltid vad de betyder for varandra. Och hur du ser dig sjalv ar inte hur hela varlden ser dig sjalv! Anna skrev ju det, du ar inte femte hjulet med henne, eller med mig for den delen. Sa jag tanker inte kalla dig Malin "femte hjulet" Claeson. =)



Men trots allt... visst vore det skont att fa kanna sig som ett av huvudhjulen nan gang. Vara nagans allra viktigaste.. nagans narmaste.

2008-11-19 @ 20:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback